04-09-2016، 03:50 PM
(آخرین ویرایش: 04-09-2016، 09:19 PM، توسط Mohsen Omidvar.)
در مقاله پیش در مورد قوانین مهم در طراحی سایت صحبت کردیم. آخرین قانون بنام قانون گشتالت شامل شش اصل می شود بیان می دارد که کاربری که از سایت شما بازدید می کند ابتدا کلیات سایت شما را می بینند. این یک فرایند ناخوداگاه است و چشم کاربر در مراحل بعدی سراغ تک تک اجزای سایت شما می روند. در این مطلب در مورد اهمیت قانون گشتالت در طراحی سایت صحبت می کنیم.
قانون گشتالت که اولین بار در مفاهیم فلسفی افرادی مانند دیوید هیوم و کانت و گوته مطرح شد، به درک مفاهیم معنادار در ماهیتی ظاهرا بی معنا می پردازد. در طراحی سایت قانون گشتالت شامل چند اصل مهم شامل اصول هم جواری، شباهت، نزدیکی، تقارن، تقدیر مشابه، و اصل امتداد می باشد.
اصل هم جواری در طراحی سایت
بنابر اصل همجواری در طراحی سایت، افراد مفاهیمی که کنار هم در سایت قرار گرفته شده اند را باهم مرتبط می دانند و در یک گروه قرار می دهند. در طراحی سایت باید محتاط باشید که مفاهیمی که کنار هم قرار می دهید از نظر ماهیت نیز مرتبط با هم باشند. در این صورت می توانید آن کالاها، مطالب یا سرتیترها را به هم مرتبط نشان دهید.
اصل شباهت در طراحی سایت
بنابر اصل شباهت در طراحی سایت، کاربر مفاهیم، مطالب و المان های مشابه را با هم در یک گروه دسته بندی می کند. این شباهت می تواند از نظر رنگ، شکل، سایز و سایر کیفیات باشد. در تصویر زیر می بینید که ما دایره های سفید را با هم در یک گروه و دایره های سیاه را با هم در یک گروه قرار می دهیم.
اصل نزدیکی در طراحی سایت
چشم کاربر دنبال کامل بودن است. با شکل های نا تمام که بخشی از شکل موجود نیست، چشم ما تصویر بصری را ناخوداگاه کامل می کند تا یک کلیت تمام بسازد. در طراحی سایت نیز می توان از قانون نزدیکی برای طراحی هدر و طراحی لوگو استفاده کرد. یک نمونه خوب برای استفاده از قانون گشتالت در طراحی می توان به لوگوی World Wide Fund که در سال 1961 توسط سر پیتر اسکات طراحی شد اشاره کرد.
اصل تقدیر مشابه در طراحی سایت
بناب قانون تقدر مشابه common fate در طراحی سایت، ما اشیا را به نحوی می بینیم که گویا در یک خط مستقیم حرکت می کنند. در طراحی سایت می توانید برای جلب توجه کاربر به یک سمت مشخص از این قانون استفاده کنید. برای مثال برای راهنمایی کردن کاربر به سمت قسمت sign up form یا فرم نظر سنجی.
اصل امتداد در طراحی سایت
بنابر اصل امتداد افراد میل دارند یک خط را در ذهن خود ادامه دهنده مسیری که تا کنون طی کرده تصور کنند. به سایت زیر نگاه کنید که از این اصل برای برقرای ارتباط بین تصویر افراد و اطلاعات فردی آنها استفاده شده.
قانون گشتالت که اولین بار در مفاهیم فلسفی افرادی مانند دیوید هیوم و کانت و گوته مطرح شد، به درک مفاهیم معنادار در ماهیتی ظاهرا بی معنا می پردازد. در طراحی سایت قانون گشتالت شامل چند اصل مهم شامل اصول هم جواری، شباهت، نزدیکی، تقارن، تقدیر مشابه، و اصل امتداد می باشد.
اصل هم جواری در طراحی سایت
بنابر اصل همجواری در طراحی سایت، افراد مفاهیمی که کنار هم در سایت قرار گرفته شده اند را باهم مرتبط می دانند و در یک گروه قرار می دهند. در طراحی سایت باید محتاط باشید که مفاهیمی که کنار هم قرار می دهید از نظر ماهیت نیز مرتبط با هم باشند. در این صورت می توانید آن کالاها، مطالب یا سرتیترها را به هم مرتبط نشان دهید.
اصل شباهت در طراحی سایت
بنابر اصل شباهت در طراحی سایت، کاربر مفاهیم، مطالب و المان های مشابه را با هم در یک گروه دسته بندی می کند. این شباهت می تواند از نظر رنگ، شکل، سایز و سایر کیفیات باشد. در تصویر زیر می بینید که ما دایره های سفید را با هم در یک گروه و دایره های سیاه را با هم در یک گروه قرار می دهیم.
اصل نزدیکی در طراحی سایت
چشم کاربر دنبال کامل بودن است. با شکل های نا تمام که بخشی از شکل موجود نیست، چشم ما تصویر بصری را ناخوداگاه کامل می کند تا یک کلیت تمام بسازد. در طراحی سایت نیز می توان از قانون نزدیکی برای طراحی هدر و طراحی لوگو استفاده کرد. یک نمونه خوب برای استفاده از قانون گشتالت در طراحی می توان به لوگوی World Wide Fund که در سال 1961 توسط سر پیتر اسکات طراحی شد اشاره کرد.
اصل تقدیر مشابه در طراحی سایت
بناب قانون تقدر مشابه common fate در طراحی سایت، ما اشیا را به نحوی می بینیم که گویا در یک خط مستقیم حرکت می کنند. در طراحی سایت می توانید برای جلب توجه کاربر به یک سمت مشخص از این قانون استفاده کنید. برای مثال برای راهنمایی کردن کاربر به سمت قسمت sign up form یا فرم نظر سنجی.
اصل امتداد در طراحی سایت
بنابر اصل امتداد افراد میل دارند یک خط را در ذهن خود ادامه دهنده مسیری که تا کنون طی کرده تصور کنند. به سایت زیر نگاه کنید که از این اصل برای برقرای ارتباط بین تصویر افراد و اطلاعات فردی آنها استفاده شده.