انجمن های تخصصی علوم رایانه و هنرهای دیجیتال
  • صفحه اصلی
  • جستجو
  • لیست اعضا
  • تقویم
  • راهنما




سی جی آریا

رسانه تخصصی آموزش هنرهای دیجیتال



ورود به انجمن ثبت نام کنید
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌: گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 

Home انجمن های تخصصی علوم رایانه و هنرهای دیجیتال رایانه هنرهای دیجیتال طراحی،انیمیشن و بازی سازی نرم افزارهای سه بعدی مباحث دیگر دنیای 3D آیا میدانید پدر علم رندرینگ یک ایرانی است؟

امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
آیا میدانید پدر علم رندرینگ یک ایرانی است؟
Mohsen Omidvar آفلاین
مدیر ارشد
*******
ارسال‌ها: 1,259

موضوع‌ها: 634
تاریخ عضویت: Apr 2012
اعتبار: 198
سپاس ها 400
سپاس شده 2999 بار در 869 ارسال
#1
21-01-2013، 09:23 PM
همانطور که میدانید تمامی مطالب این انجمن حول و حوش مباحث رندرینگ و نرم افزارهای سه بعدی می باشد. ذکر این نکته به نظرم مفید آمد که کمی در مورد دانشمند ایرانی ابن سهل طبری آملی صحبت کنیم. شاید باورتان نشود که هر بار که شما یک تصویر را رندر میکنید، مشغول استفاده از فرمول این دانشمند ایرانی می باشید. ابن سهل 12 فرمول در مورد خواص نور بیان کرده است که 4 فرمول آن بدون تغییر تا امروز استفاده می گردد. جالب است که بدانید قانونی که در علم فیزیک و تمام نرم افزارها و موتورهای رندرینگ به نام قانون اسنل (Snell Law) ملاحظه میکنید در حقیقت قانون ابن سهل می باشد که یا به دلیل راحتی بیان و یا با قصد و غرض به نام Snell تغییر نام داده شده است. اما زمانی که بدنبال منبع قانون Snell می گردید متوجه میشوید که نام ابن سهل به عنوان دانشمند ایرانی در حدود سال 1021 میلادی یعنی 990 سال پیش به عنوان بیان کننده قانون Refraction یعنی شکست نور ثبت شده است.در تصویر زیر نمایش این قانون را به خط ابن سهل ملاحظه میکنید.
[تصویر:  snelllaw_01.jpg]

ابن سهل بیان میکند که اگر نور در میسر حرکت خود از یک رسانه ایزوتروپیک (isotropic media) وارد یک رسانه دیگر شود زوایه تابش و حرکت نور در زمان تغییر رسانه دچار شکست شده و با تغییر زاویه وارد رسانه دوم می شود. حال باید بدانید که این قانون مبنای اصلی الگوریتم Ray-Tracing می باشد. کافی است چند دقیقه ای را در اینترنت به دنبال قانون Snell بگردید تا متوجه شوید این سهل در 1000 سال پیش چگونه توانسته است این قانون را به جهان معرفی کند. پس از این پس هر گاه در حال رندرینگ تصاویر خود بودید،به خود افتخار کنید که فرمول رندرینگ Ray-Tracing توسط ایرانیان پایه گذاری شده است.
 *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
خورشید باش که اگر خواستی بر کسی نتابی نتوانی.
ارسال‌ها
پاسخ
XRevolution آفلاین
مدیر انجمن نرم افزارهای سه بعدی
*****
ارسال‌ها: 10

موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 14
سپاس ها 16
سپاس شده 33 بار در 11 ارسال
#2
05-05-2013، 04:08 PM
(21-01-2013، 09:23 PM)Mohsen Omidvar نوشته است: *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
همانطور که میدانید تمامی مطالب این انجمن حول و حوش مباحث رندرینگ و نرم افزارهای سه بعدی می باشد. ذکر این نکته به نظرم مفید آمد که کمی در مورد دانشمند ایرانی ابن سهل طبری آملی صحبت کنیم. شاید باورتان نشود که هر بار که شما یک تصویر را رندر میکنید، مشغول استفاده از فرمول این دانشمند ایرانی می باشید. ابن سهل 12 فرمول در مورد خواص نور بیان کرده است که 4 فرمول آن بدون تغییر تا امروز استفاده می گردد. جالب است که بدانید قانونی که در علم فیزیک و تمام نرم افزارها و موتورهای رندرینگ به نام قانون اسنل (Snell Law) ملاحظه میکنید در حقیقت قانون ابن سهل می باشد که یا به دلیل راحتی بیان و یا با قصد و غرض به نام Snell تغییر نام داده شده است. اما زمانی که بدنبال منبع قانون Snell می گردید متوجه میشوید که نام ابن سهل به عنوان دانشمند ایرانی در حدود سال 1021 میلادی یعنی 990 سال پیش به عنوان بیان کننده قانون Refraction یعنی شکست نور ثبت شده است.در تصویر زیر نمایش این قانون را به خط ابن سهل ملاحظه میکنید.
[تصویر:  snelllaw_01.jpg]

ابن سهل بیان میکند که اگر نور در میسر حرکت خود از یک رسانه ایزوتروپیک (isotropic media) وارد یک رسانه دیگر شود زوایه تابش و حرکت نور در زمان تغییر رسانه دچار شکست شده و با تغییر زاویه وارد رسانه دوم می شود. حال باید بدانید که این قانون مبنای اصلی الگوریتم Ray-Tracing می باشد. کافی است چند دقیقه ای را در اینترنت به دنبال قانون Snell بگردید تا متوجه شوید این سهل در 1000 سال پیش چگونه توانسته است این قانون را به جهان معرفی کند. پس از این پس هر گاه در حال رندرینگ تصاویر خود بودید،به خود افتخار کنید که فرمول رندرینگ Ray-Tracing توسط ایرانیان پایه گذاری شده است.

سلام ، مطمئنی من چندین کتاب رندر خوندم اما اصلا همچین چیزی نبود افراد دیگه ای بودن ErrorErrorHuh
... I Will Bring Your Head Down With This Screams
ارسال‌ها
پاسخ
Mohsen Omidvar آفلاین
مدیر ارشد
*******
ارسال‌ها: 1,259

موضوع‌ها: 634
تاریخ عضویت: Apr 2012
اعتبار: 198
سپاس ها 400
سپاس شده 2999 بار در 869 ارسال
#3
05-05-2013، 09:33 PM (آخرین ویرایش: 30-05-2015، 11:51 AM، توسط Mohsen Omidvar.)
منم به استناد به همین کتابها گفتم  .. الگوریتم های مختلف در زمینه رندرینگ حاصل تلاش چندین دانشمند بلاد کفر بوده :)))   ولی همشون از قانون ابن سهل استفاده کردن.
 ابوالحسن علی ابن سهل ربان طبری، در ایران ربن طبری (به *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*: Ali ibn Sahl Rabban al-Tabari) پزشک بزرگ *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* سده *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* (*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*) و استاد *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* بوده است.
طبری از نظر علمی چنان مقامی داشت که او را همطراز *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* و *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* و *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید* نام برده و یکی از ۴ دانشمند و پزشک بزرگ ایرانی دانسته‌اند. 



*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
 *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
خورشید باش که اگر خواستی بر کسی نتابی نتوانی.
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان
مکان تبلیغ شما
تمامی حقوق این سایت مربوط به انجمن های تخصصی علوم رایانه و هنرهای دیجیتال میباشد